Monday, April 23, 2007

flytt

sen är jag lite bortsprungen för tillfället. jag har grävt ett hål och krypit in i det serbiska bidraget till ESC. jag har inte bestämt mig för om jag någonsin fullständigt kryper ut igen. om det gick att ta med sig några böcker in skulle jag kanske för evigt dra mig undan från världen här inne. kanske skulle jag kunna vara fullständigt nöjd om det var det enda stycke jag någonsin igen fick höra. fick finnas i.

för det är det här alla inte förstår med ESC. och visst finns där problem. tex tog thomas lundin upp det i det första nordiska inför-programmet. det handlar om länder i misär som lägger ut vansinniga summor på ett sådant här fenomen, alldeles säkert som PR-trick. men vi behöver kanske inte prata högt om det, för misär finns väl inte riktigt i Europa ändå?

i alla fall, min poäng skulle inte handla om hela värdsdelsidiotin eller politiska lägen, utan bara om det här: ESC går ut på att lyssna på en massa medioker skit. som det livslånga hard core fan jag är vet jag detta med absolut säkerhet. man lyssnar på en massa låtar som blir lite bättre i sammanhanget men som egentligen håller löjligt låg nivå. av årets svenska låtar hade säkert fyra stycken nått topp tre i årets internationella tävling. så hög är den svenska kvaliteten i jämförelse. de hade säkert kunnat vinna allihop. the ark, sebastian, andreas johnson, sarah dawn finer. i alla fall. man lyssnar på det mediokra. glatt. och man gör det av en anledning. man gör det för att med några års mellanrum trillar de in. låtarna från länder och på språk man aldrig skulle hört annars. röster och melodier som inte någonstans deltager i samma tävling som resten. årets serbiska bidrag är kanske det bästa i denna kategorin hittills. självklart kommer den inte att vinna, men det är inte därför man följer ESC. det handlar inte om att rätt låt måste vinna. det handlar om att rätt låt måste höras. israel hade ett bidrag som kom nära 2005. men det här. oj. egentligen skulle detta inlägg bara bli en hyllning, en hymn, men det är inte ens det att orden fastnar, hakar upp sig. det är helt enkelt så att orden inte finns.


så jag har flyttat.

in i molitva. marija serifovic.

1 comment:

Anonymous said...

Du skriver underbart. Serbiens låt var jättebra :)