Thursday, April 26, 2007

lite ockupation har väl aldrig skadat någon?

När jag var liten var jag oförklarligt djupt fascinerad av Tibet. När vi skrev en äventyrshistoria på mellanstadiet och tillverkade föremål av lera drev jag igenom att det skulle handla om en gammal tant som varit på långresor i just Tibet. Till denna dag vet jag inte var den kanske något nästan bisarra fokuseringen kom ifrån. Idag uppmärksammar dn.se oss på att det är panchen lamas 18-årsdag. Pojken kidnappades tillsammans med hela sin familj två dagar efter att han blev erkänd som panchen lama vid sex års ålder. Enligt kinesiska myndigheter finns familjen på hemlig ort. Den orten kan jag tänka mig mycket väl vara i en helt annan demension.

Kina växer i världssamfundet. I kapitalismens grepp etableras företag i allt större grad i denna potentiellt enorma marknad. OS är nu alldeles runt knuten. Tibetanerna lär dock inte kunna delta under egen flagg.

Bra länktips denna dag (som alla andra dagar): IM, Amnesty International

1 comment:

Galaxa said...

Jag känner stort obehag inför Kinas som värd för OS. Men kanske kan detta ändå användas i ett positivt syfte för att peka på de orättvisor och grymheter som Kina som nation gjort sig skyldig till.